Kebanyakan industri dan bidang perniagaan telah berubah dari tahun ke tahun seiring dengan kemajuan teknologi. Ini termasuklah dalam sektor hartanah. Orang ramai kini banyak menggunakan telefon pintar dan sentiasa terhubung dengan media sosial. Mereka kini boleh mengakses maklumat yang diperlukan pada bila-bila masa dan di mana jua, yang akan membantu mereka membuat keputusan dengan lebih tepat.
Namun begitu... adakah ia memberi impak terhadap industri hartanah? Baca untuk maklumat lanjut.
1. Menjana Peluang Baru Dengan Pantas
Dengan banyaknya maklumat yang tersedia di Internet, memang sangat mudah untuk anda mendapatkan pendedahan yang maksimum, memerhati pesaing dan juga membina jaringan sosial yang luas. Untuk perniagaan, jika anda mempunyai strategi pemasaran yang bagus, anda tahu anda mampu mendahului orang lain.
Ramai yang berkata bahawa jualan hartanah adalah dipengaruhi oleh portal hartanah. Perkara ini juga boleh menjadikan persaingan pasaran lebih sengit. Ini kerana pembeli kini mempunyai lebih banyak maklumat dan peluang, dan lebih banyak alternatif. Dengan pelbagai pilihan yang disediakan ini, para peniaga perlu menyediakan nilai tambahan jika mereka ingin memenangi hati pelanggan - sebab itulah perlunya perancangan yang teliti. Ianya satu medan perang.
2. Data Adalah Sesuatu Yang Paling 'Cool'
Seperti yang kami katakan tadi, dengan adanya maklumat yang mudah diakses di Internet, para pembeli boleh mengetahui tentang pelbagai hartanah secara terperinci hanya dengan melayari pelbagai laman web yang ada. Selain daripada senarai hartanah, anda boleh lihat yang portal hartanah juga menyediakan khidmat kalkulator pinjaman dan juga carta perbandingan. Berikut merupakan carta perbandingan daripada laman web kami. Setiap kali anda mencari sesuatu hartanah, anda boleh lihat carta seperti di bawah untuk dianalisa.
Inilah apa yang kami panggil memerdekakan data. Dengan segala data yang boleh diperolehi oleh syarikat, mereka kini berkongsi maklumat yang diperlukan untuk para pembeli, tanpa perlu mendapatkan bantuan pihak luar. Data ini boleh membantu pembeli/pelabur untuk membuat keputusan berdasarkan data, supaya mereka tidak membayar lebih daripada yang sepatutnya. Selain daripada itu, mereka juga boleh mengetahui tentang mana-mana kawasan yang mendapat permintaan tinggi.
3. Lawatan Maya Kini Sangat Popular
Kebanyakan laman web hartanah kini sedang menuju ke arah 'virtual reality' (VR), atau juga dikenali sebagai realiti maya. Mungkin ada yang mengatakan ia hanyalah gimik yang mahal, namun ada juga yang menggunakan fungsi ini dengan sepenuhnya. Syarikat yang berkaitan dengan hartanah kini menambah fungsi ini sebagai strategi pemasaran mereka, supaya pembeli seakan-akan dapat membuat pantauan hartanah tersebut sendiri.
This is a not just another ‘wow’ factor, but it can actually have an impact to close your deals, especially if you have buyers from overseas. They can at least have a realistic idea on how the property looks like before setting a site viewing. And no, this is not just for the big guns in the market.
Jika syarikat anda masih lagi kecil atau anda merupakan seorang pemilik hartanah, anda masih boleh buat perkara yang sama dengan Ricoh Thetha 360°. Cubalah dulu!
4. Kadar Penetapan Di Pejabat/Kedai Kini Menurun
Berdasarkan kajian berkenaan pasaran hartanah yang dibuat oleh Rahim & Co (2016/2017), bekalan untuk ruang pejabat meningkat sehingga 90.8 juta kaki persegi dalam suku ketiga 2016, dengan kadar purata penetapan menurun kepada 79.7% daripada 81%.
Lihat sahaja Maybank sebagai contoh. Tahun lepas sahaja, mereka telah menutup 400 cawangan di seluruh negara dan 2,500 mesin ATM. Menurut kenyataan daripada CEO Datuk Abdul Farid Alias dalam Rakyat Post, permintaan semakin berkurang kerana penggunaan online yang semakin meningkat, jadi ia bukanlah pilihan yang bijak untuk mereka mempunyai terlalu banyak kemudahan fizikal.
Seperti apa yang anda boleh lihat, teknologi bukan sahaja mengubah cara sesebuah perniagaan itu berjalan, malah di mana mereka beroperasi. Kebanyakan (kalau tidak semua) syarikat kini memilih polisi bekerja dari jauh dengan pejabat maya, malah ada yang lebih suka bekerja di ruang kerja yang dikongsi bagi menjimatkan perbelanjaan. Jika trend ini berlanjutan, semestinya ia menyumbang kepada kadar penetapan pejabat yang rendah. Sama juga dengan kedai. Dengan pelbagai pilihan untuk membeli barang secara online, kedai fizikal kini nampaknya hanyalah untuk tujuan pemasaran.
Kesimpulannya, teknologi pastinya mempunyai beberapa kesan terhadap industri hartanah – samada secara langsung ataupun tidak. Jadi, terpulanglah kepada syarikat untuk menggunakan apa yang berkesan. Apa pendapat anda? Kongsikannya dalam ruang di bawah.
Ingin membeli rumah? Ingin dapatkan reviu jujur daripada orang yang benar-benar tinggal di kawasan tersebut? Lawati laman kejiranan Propsocial yang menampilkan komen-komen sebenar daripada komuniti! Jika anda ada ciri-ciri rumah yang spesifik yang ingin dicari, hantarkannya di Post Requirements.
(Translated by: MK Zainal, 18th August 2017)